Dieta
bogata w składniki roślinne obniża ryzyko zarówno raka piersi, jak i
raka macicy - wynika z badań dwóch niezależnych zespołów naukowców - z
Chin oraz z Francji.Badacze
z Uniwersytetu Fu Dan w Szanghaju zaobserwowali, że kobiety, których
głównym źródłem białka są produkty roślinne, mają niższe o 30 proc.
ryzyko zachorowania na raka trzonu macicy (tzw. raka endometrium, czyli
śluzówki macicy). Z kolei dieta bogata w tłuszcze i białka pochodzenia
zwierzęcego zwiększa ryzyko zachorowania na raka endometrium, wynika z
artykułu zamieszczonego na łamach pisma "International Journal of
Cancer".
Badania prowadzono na grupie 1204 pacjentek z niedawno zdiagnozowanym
rakiem endometrium. Dla porównania przebadano też 1212 zdrowych kobiet.
Naukowcy sprawdzali, jak dużo kalorii w diecie badanych kobiet pochodzi
z produktów roślinnych bądź zwierzęcych.
Kobiety, które spożywały dużo białka zwierzęcego, były dwukrotnie
bardziej narażone na raka endometrium w porównaniu z kobietami, których
dieta była uboga w białko zwierzęce. Z kolei, duże ilości tłuszczów
zwierzęcych w diecie podnosiły to ryzyko o połowę.
Zdaniem prowadzącego badania dra Wanga-Honga Xu, wyniki tych badań
wskazują, że pochodzenie składników diety ma wpływ na ryzyko raka
trzonu macicy, przy czym produkty pochodzenia zwierzęcego zwiększają to
ryzyko, a pokarmy roślinne - je obniżają.
Z kolei francuscy naukowcy z Narodowego Instytutu Zdrowia i Badań
Medycznych w Villejuif wykazali, że kobiety po menopauzie, które jedzą
dużo pokarmów roślinnych bogatych w lignany - związki będące
odpowiednikami żeńskich hormonów roślinnych, estrogenów, obniżają swoje
ryzyko zachorowania na raka piersi.
Poza tym, przede wszystkim narażone na raka endometrium były kobiety na
najbardziej kalorycznej diecie. Pokarmy bogate w beta-karoten, witaminy
A, C i E oraz błonnik obniżały ryzyko tego nowotworu.
Lignany są składnikami ścian komórek roślinnych. Ich bogatym źródłem są
nasiona lnu, a mniejsze ilości tych związków występują w
pełnoziarnistych produktach zbożowych, wielu ziołach, warzywach,
owocach i nasionach. Z pokarmów pełnoziarnistych lignany są uwalniane
dzięki działalności bakterii jelitowych.
Badania, o których informuje pismo "Journal of the National Cancer
Institute", objęły ponad 58 tys. Francuzek po menopauzie. Stan ich
zdrowia śledzono średnio przez 8 lat.
Analiza wykazała, że kobiety, których dieta była najbogatsza w lignany,
miały o 17 proc. niższe ryzyko raka piersi, niż kobiety spożywające
najmniej pokarmów zawierających te związki. Jak podkreśla prowadząca
badania dr Francoise Clavel-Chapelon, dotyczyło to najczęstszej odmiany
raka piersi, tj. takiej której wzrost jest pobudzany przez estrogeny.
Komórki takiego nowotworu posiadają receptory dla żeńskich hormonów
płciowych.
Źródło: www.wegetarianie.pl za PAP/Onet.pl